Tης Αφροδίτης Κατσή
Μέλος Επαρχιακού Συμβουλίου
ΕΔΟΝ Λευκωσίας – Κερύνειας
Έγραψε ο Γερμανός προλετάριος της Τέχνης και του Πολιτισμού, Μπέρτολτ Μπρεχτ, 80 τόσα χρόνια πριν, τους πιο κάτω στίχους, με καυστική διάθεση και πλήρη ταξική συνείδηση:
«Άκουσα πως τίποτα δε θέλετε να μάθετε.
Απ’ αυτό βγάζω το συμπέρασμα πως είσαστε εκατομμυριούχοι.
Το μέλλον σας είναι σιγουρεμένο – το βλέπετε
Μπροστά σας άπλετο φως.
Φρόντισαν οι γονείς σας για να μην σκοντάψουνε τα πόδια σας
σε πέτρα.
Γι ‘ αυτό τίποτα δεν χρειάζεται να μάθεις.
Έτσι όπως είσαι,
έτσι μπορείς να μείνεις.
(…)
Μιας και για σένα γίνονται τόσα πολλά
Δε χρειάζεται ούτε δαχτυλάκι να κουνήσεις.
Βέβαια, αν τα πράματα ήταν διαφορετικά
Η μάθηση θα ‘τανε υποχρέωσή σου.»
Για τις ΕΔΟΝίτισσες και τους ΕΔΟΝίτες, τα πράγματα δεν είναι τέτοια. Η μάθηση, ήταν και είναι υποχρέωση τους, όπως ακριβώς είναι και στις προτεραιότητες της ΕΔΟΝ η ιδεολογική και μορφωτική κατάρτιση των στελεχών και των μελών της, η πολιτική και κοινωνική συνειδητοποίηση του κάθε νέου για το ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει στον αγώνα για τα δικαιώματα του, στην πάλη για ένα καλύτερο μέλλον για το σύνολο της κοινωνίας. Οι σπόροι βέβαια αυτής της διαδικασίας, ρίχτηκαν και ποτίστηκαν πολύ πριν από την ίδρυση της ΕΔΟΝ το 1959.
Με την ίδρυση της Ανορθωτικής Οργάνωσης Νεολαίας συνεχίστηκε ο αγώνας για την καταπολέμηση του αναλφαβητισμού που είχε ξεκινήσει η Κομμουνιστική Νεολαία Κύπρου, με τη θέσπιση του ομαδικού διαβάσματος και την προώθηση προοδευτικών λογοτεχνικών έργων στις τοπικές ομάδες της Οργάνωσης. Η ΑΟΝ, ως μαζικότερη οργάνωση, άνοιξε το πεδίο της μορφωτικής κατάρτισης των νέων με τη δημιουργία σχολών και διαλέξεων, όπου αναλύονταν ζητήματα ιδεολογικού, πολιτικού και ιστορικού χαρακτήρα.
Η άξια συνεχιστής της ΑΟΝ, η ΕΔΟΝ, με την ίδρυση της επεδίωξε να κεντρίσει το ενδιαφέρον των προοδευτικών νέων για μόρφωση και ιδεολογική κατάρτιση, θεσμοθετώντας τον ετήσιο Παγκύπριο Διαγωνισμό Αυτομόρφωσης, που συνεχίστηκε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990. Παράλληλα, εμπλούτισε τόσο σε ποικιλία, όσο και σε ποιότητα τη μορφωτική δουλειά και δράση. Οι διαλέξεις απέκτησαν μαζικότερο χαρακτήρα, ενώ οι μορφωτικές Σχολές οργανώθηκαν καλύτερα και εμβάθυναν ακόμα περισσότερο σε ιστορικά και ιδεολογικά ζητήματα.
Η μορφωτική δράση της ΑΟΝ-ΕΔΟΝ έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αντιαποικιακής και αντιιμπεριαλιστικής συνείδησης ολόκληρης της κυπριακής νεολαίας. Η διαπαιδαγώγηση της νεολαίας με τα ιδανικά της δημοκρατίας, της ελευθερίας, της ειρήνης, της αλληλεγγύης και της προόδου συνέβαλε ουσιαστικά στην πάλη του λαού μας για λύτρωση κι επανένωση.
Η ανάγκη των στελεχών της ΕΔΟΝ να βρουν απαντήσεις στα «γιατί» και τα «πώς» περνάει πάντα μέσα από την αυτομόρφωση και τη συνεχή μελέτη της ιδεολογίας μας, της ιστορίας της ανθρωπότητας και του τόπου μας, των κοινωνικών και πολιτικών εξελίξεων. Ταυτόχρονα, η ιδεολογική μόρφωση και κατάρτιση των ΕΔΟΝιτών, περνάει εδώ και 70 χρόνια και μέσα από τη δράση ολόκληρου του Λαϊκού Κινήματος, τις στιγμές εκείνες που η θεωρία ατσαλώνεται σε πράξη και η πράξη με τη σειρά της ανατροφοδοτεί και αναπτύσσει τη θεωρία.
Έτσι λοιπόν, τολμώντας να αντιστρέψω το ποίημα του Μπρεχτ (είναι άλλωστε αυτό που επεδίωξε και ίδιος μέσα από αυτά τα λόγια), οι 70χρονοι νέοι της ΑΟΝ-ΕΔΟΝ, θα «σκοντάψουν σε πέτρες», γιατί ποτέ δεν θα πάρουν τον εύκολο δρόμο, αλλά εκείνον που οδηγεί στη σωτηρία του τόπου και του λαού μας. Κι επειδή ακριβώς γίνονται για όλους τους νέους του τόπου μας τόσα πολλά που σακατεύουν το παρόν και το μέλλον τους, η μάθηση είναι υποχρέωση μας.
Και τη μετουσιώνουμε σε δράση και αγώνα 70 τόσα χρόνια – κι έτσι θα συνεχίσουμε.