Το πρόγραμμα μας ως μαθητές ήταν αυστηρά καθορισμένο, σχολείο-φροντιστήριο-κατ’οίκον εργασίες και ίσως λίγη ψυχαγωγία το σαββατοκύριακο. Αυτό ξαφνικά άλλαξε, όταν εμφανίστηκε στη ζωή μας ένας αόρατος εχθρός τον οποίο οι ειδικοί ονόμασαν COVID-19.
Το αποτέλεσμα ήταν ο βαμβαρδισμός από τα ΜΜΕ σχετικά με αυτόν τον ιό. Φυσιολογικά η κυβέρνηση υποχρεώθηκε να πάρει μέτρα, στην αρχή πιο χαλαρά ενώ στη συνέχεια πιο αυστηρά. Αμέσως άλλαξε η καθημερινότητα μας, όλοι συνεχώς στο σπίτι-περιορισμένοι. Αναπόφευκτα τα μέτρα επηρέασαν και την εκπαίδευση: online μαθήματα στο σχολείο και στο φροντιστήριο, διάβασμα στο σπίτι. Ανακαλύψαμε ότι η εξ αποστάσεως μπορεί να λειτουργήσει με την βοήθεια της τεχνολογίας. Αυτή η μέθοδος διδασκαλίας μπορεί να επιφέρει αρκετά οφέλη.
Από την άλλη, πολλοί μαθητές δεν έχουν τα απαραίτητα εργαλεία για να παρακολουθούν τα διαδικτυακά μαθήματα. Όπως για παράδειγμα σύνδεση στο διαδίκτυο, ή να υπάρχει στο σπίτι Η/Υ και tablet αλλά και την σχετική γνώση για χρήση των προηγούμενων. Αυτό θα έπρεπε να τακτοποιηθεί από την πολιτεία και ειδικά από το υπουργείο παιδείας σε συνθήκες κανονικής εκπαίδευσης. Είναι ανάγκη εν έτει 2020, κάθε μαθητής να μπορεί να τα «απολαμβάνει». Κανένας μαθητής δεν θα έπρεπε να μην διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο και Η/Υ. Ακόμη το υπουργείο παιδείας θα μπορούσε να εισάγει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε επαναληπτικές εκπαιδευτικές περιόδους για επαναλήψεις στις εξετάσεις του Δεκεμβρίου.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει αν όλοι οι μαθητές έχουν τα απαραίτητα «εργαλεία», αλλά σίγουρα όχι τόσο αποτελεσματικά όσο η διδασκαλία στην τάξη. Παράλληλα δεν θα έπρεπε να αγνοούμε τις επιπτώσεις της. Σίγουρα η εκπαίδευση που γνωρίσαμε δεν μπορει να αντικατασταθεί επαρκώς, αλλά ικανοποιητικά ως ένα βαθμό, αν η πολιτεία μεριμνήσει για ίσες ευκαιρίες για όλους τους μαθητές.
Χαρά Ξενοφώντος
Β΄ Τάξη - Λύκειο Αγίου Χαραλάμπους Έμπα