Του Κωνσταντίνου Τιγγιρίδη
Γυμναστής στο Γραφείο Αθλητισμού του ΤΕΠΑΚ
Υπεύθυνος Αθλητικού Γραφείου ΕΔΟΝ Πάφου
Η ανάπτυξη αθλητικής δραστηριότητας στους νέους συμβάλει σημαντικά στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, τη σωματική και πνευματική τους υγεία, την καλλιέργεια των δεξιοτήτων και του χαρακτήρα τους μέσα από την ανάπτυξη της ευγενούς άμιλλας. Για μας ο αθλητισμός είναι λαϊκό δικαίωμα, στο οποίο όλοι ανεξαιρέτως πρέπει να έχουν τη δυνατότητα εύκολης πρόσβασης και αυτό το δικαίωμα ξεκινάει από τη σχολική ηλικία.
Αγωνιζόμαστε και απαιτούμε από την πολιτεία διεύρυνση των προϋποθέσεων μαζικής άθλησης των νέων. Παράλληλα, πιστεύουμε στην ανάγκη καλλιέργειας και ανάπτυξης του αγωνιστικού αθλητισμού, ο οποίος συμβάλλει στην προβολή της πατρίδας μας με τις διεθνείς αθλητικές επιτυχίες και συμμετοχές, κάτι που προϋποθέτει σύγχρονες εγκαταστάσεις, επιστημονική προετοιμασία και κίνητρα για τους αθλητές που δε θα περιορίζονται μόνο σε οικονομικά. Και όλα αυτά θα πρέπει να ξεκινήσουν από τα σχολεία και την τριβή των παιδιών μας από τη σχολική ηλικία και την ενσωμάτωσή τους στην σωστή επιστημονική ανάπτυξη του μαθήματος της φυσικής αγωγής.
Εδώ και μερικά χρόνια παρατηρείται στις νέες γενιές η τάση αποφυγής στην ενασχόληση των παιδιών στο μάθημα της γυμναστικής στα σχολεία. Η μη επιστημονική προσέγγιση του μαθήματος από καθηγητές Φυσικής Αγωγής, αλλά αντιθέτως από καθηγητές άλλων ειδικοτήτων και η έλλειψη κατάλληλου αθλητικού υλικού, είναι οι κύριες πηγές του προβλήματος, συνδυαζόμενες και με το μη σωστά καταρτισμένο πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, το οποίο καθορίζει το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στα σχολεία, σε 2 περιόδους την εβδομάδα και σε κάποιες τάξεις στην 1η περίοδο.
Το ερώτημα είναι πώς γίνεται ενώ είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο (βλέπε «Προπονητική», Κούγιας, 2014) πώς το σώμα μας για να έχει την οποιαδήποτε βελτίωση στον αθλητισμό από πλευράς προπονητικής χρειάζεται το ελάχιστο 3 προπονητικές μονάδες την εβδομάδα, οι αρμόδιοι να εντάσσουν το συγκεκριμένο μάθημα στα σχολεία και να γίνεται από 1 ως 2 φορές την εβδομάδα, με το χειρότερο της υπόθεσης , το μάθημα αυτό να «γίνεται» από τον οποιοδήποτε εμπειρικό, ο οποίος δεν έχει την επιστημονική κατάρτιση στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
Εάν οι καθηγητές και οι δάσκαλοι, με την επιλογή του μαθήματος γυμναστικής στο Πανεπιστήμιό τους, σαν επιλεγόμενο μάθημα, διάρκειας 6 ως 12 μηνών, κρίνονται κατάλληλοι να διδάσκουν Φυσική Αγωγή στα σχολεία, τότε και οι καθηγητές Φυσικής Αγωγής, με 14 παιδαγωγικά μαθήματα, τα οποία διδάσκονται στο Πανεπιστήμιο, είναι ικανοί και αυτοί με την σειρά τους να διδάξουν άλλες επιστήμες.
Τα αποτελέσματα των πιο πάνω είναι πως τα παιδιά μας, όλο και απομακρύνονται από την άθληση, μειώνεται σε εξωπραγματικό βαθμό η νευρομυική συναρμογή των νέων, πράγμα το οποίο τους καθιστά ανίκανους να περπατήσουν, να τρέξουν και να αθληθούν σε πιο εξειδικευμένα αθλήματα. Δεν γίνεται όλες οι περίοδοι γυμναστικές να έχουν ως βάση τους το ποδόσφαιρο, με 20 παιδιά με μια μπάλα και το δάσκαλο να απολαμβάνει τον πρωινό του καφέ.
Παράλληλα, η παχυσαρκία στους νέους έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Μαζί με την Ελλάδα, η Κύπρος βρίσκεται στην 1η θέση σε θέματα παχυσαρκίας στου νέους και στα σχολεία. Οι έρευνες αυτές αποδεικνύουν ότι όχι μόνο η κακή διατροφή, αλλά και η μη άθληση των παιδιών και συγκεκριμένα η σωστή επιστημονική άθληση των παιδιών και των νέων οδηγούν σε αυτά τα αποτελέσματα.
Η ένταξη των Καθηγητών Φυσικής Αγωγής στα Σχολεία είναι επιτακτική ανάγκη. Ας διευρυνθούν επιτέλους οι περίοδοι φυσικής αγωγής στα σχολεία. Υπάρχουν 3000 και πλέον άνεργοι καθηγητές φυσικής αγωγής και αθλητισμού. Μην αφήσετε κι άλλο τα παιδιά μας σε μη κατάλληλα χέρια. Δώστε το δικαίωμα των παιδιών να τρέξουν, να αθληθούν να γελάσουν, μα πάνω από όλα να ΖΗΣΟΥΝ.
Ως ΕΔΟΝ, προτείνουμε την αναβάθμιση του σχολικού αθλητισμού και του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, με την συνεργασία Υπουργείου Παιδείας και ΚΟΑ για μελέτη και προώθηση μέτρων με στόχο την υγεία των μαθητών. Θα συνεχίσουμε να παλεύουμε, μέχρι ο Αθλητισμός να γίνει από την σχολική ηλικία μέρος της ζωής μας.